vrijdag 18 juli 2008

Personeel

- Ik wens je veel personeel toe. Dat is een...
- ... oude Joodse verwensing.
- Je kende hem.
- Had jij hem zelf ontdekt bij het Torah-lezen of zo? Hier, met aanhalingstekens erbij, dus alle mogelijke varianten ("u" in plaats van "je", zonder "toe") niet meegeteld: tel zelf. Eerlijk is eerlijk, sommigen zeggen dat het Chinees is, maar de meesten houden het op Joods, Jiddisch, Hebreeuws...
- Dus je denkt dat het niet waar is?
- Dat weet ik niet! Maar die toevoeging dat het Joods is, of Chinees, of Amsterdams, terwijl je helemaal geen studie hebt gemaakt van de herkomst. Je neemt die toevoeging net zo onnadenkend over als de zegswijze zelf! Die trouwens inderdaad niet zo waar is.
- Oh nee? Maar jij had toch best slechte ervaringen met personeel?
- Nou ja, maar toen was ik ook wel een slechtere ondernemer. Je moet je personeel goed kiezen.
- Dat kunnen velen dus blijkbaar niet.
- Misschien niet. Waar het om gaat is: je moet een keiharde kapitalist zijn. Het belang van het bedrijf staat voorop.
- Dus de kneuzen laat je barsten?
- Eh... ja. Dat was een fout die ik vroeger maakte. Sociaal zijn, mensen een kans geven. Gehandicapten inhuren. Oude mensen. Autisten. Popmuzikanten. Excentriekelingen. In een groot bedrijf is er misschien voor iedereen een prachtige niche, maar in een klein bedrijf heb je echt een team nodig.
- Dat doe je dus niet meer, sociaal zijn.
- Nee. En wat ik ook niet meer doe, is op mijn goede gevoel afgaan.
- Example!
- Er was bijvoorbeeld een sollicitante met een perfect cv. Maar ze was ook erg sexy.
- Ik word ook ondernemer! Ken je die van die drie secretaresses...
- Kandidates voor de functie van secretaresse, ja. Ja hoor.
- Maar je nam haar dus niet aan begrijp ik? Of heb ik iets gemist? Als ik de meiden bij jou op kantoor zie denk ik hartstikke leuk natuurlijk, begrijp me goed, maar...
- Ik nam haar niet aan. Want ik moet in controle blijven.
- Distsiplin. Goed hoor. En vertelde je haar eerlijk hoe het zat.
- Nee, gewoon standaardantwoord, groot aantal geschikte kandidaten en zo.
- Maar als het nou gewoon de waarheid is, ik kan me er wel wat bij voorstellen, het is niet in het belang van het bedrijf dat de baas...
- O ja. Dat je die botterikken van de Commissie Gelijke Behandeling moet uitleggen dat het bedrijf te gronde gaat als de baas de hele dag met een erectie rondloopt.
- Botteriken. Monniken. Kieviten.
- Ja.
- Die van die drie secretaresses, het gaat er om hoe je die vertelt.
- Dat houden we graag tegoed.

Geen opmerkingen: