dinsdag 9 mei 2006

Soldaat van Oranje: geen held

Interview met de echte Soldaat van Oranje, Erik Hazelhoff Roelfzema, vorige week zaterdag in het Parool - ik heb het niet meer, dus hou me ten goede wat de details betreft. Maar hij zegt op een moment dat de film naar zijn avonturen hem niet bevalt, omdat een actie in een keer lukt, terwijl hij zelf eerst een keer of zeven de situatie ging beoordelen.

Dit is precies een van die dingen die voor mij een film kunnen bederven. Ik kan veel hebben:

* Mensen die zo aantrekkelijk zijn als je ze in Amsterdam hoogstens drie keer per jaar ziet.

* Dialogen die mooier zijn dan ze in het echt ooit klinken. Niemand die zich ooit verspreekt als dat in de filmsituatie niet speciaal de bedoeling is.

* Fysieke onmogelijkheden - al zijn er grenzen. Dat je op vreemde planeten kan ademhalen, OK. Maar dat je er een zeilboot vooruit laat varen met behulp van ventilatoren die vanaf de achtersteven tegen de zeilen blazen (Barbarella) - dat gaat mij te ver. (Voor wie hier geen rat ruikt: als die boot al zou gaan bewegen zou hij acheruit gaan.)

* Anachronismen: "Antoninus is wearing a Rolex watch" (Spartacus). Historische films doen meestal meer goed dan fout. Zie hoe weinig er eigenlijk mis ging in Gladiator.

* Iedereen verstaat elkaar. Tolken en vertalers, of gewoon elkaar niet begrijpen, komen er pas bij als het functioneel is in de film (taalprobleem moet oplossing raadsel uitstellen, vertaalster is love interest, of spion). Ongeveer zoals wc-bezoek: Vincent drie keer in Pulp Fiction.

Dat kan ik in het algemeen dus allemaal hebben.

Maar wat ik niet kan hebben is dat tijdens een gevecht op leven en dood in een fabriekshal de held opeens een ketting waarneemt en bliksemsnel begrijpt dat hij, als hij daar aan gaat hangen, zijn grootste tegenstrever na een forse omzwerving in de nek kan springen. Verrassing!

De Soldaat van Oranje heeft helemaal gelijk. Nu een deskundige het heeft gezegd zouden eigenlijk alle James Bondfilms opnieuw moeten worden opgenomen.

O ja. Net gemist worden. Als er ettelijke keren met scherp op je wordt geschoten word je normaalgesproken een keer geraakt. Is het nu echt zo moeilijk en wordt de film er nu echt zo veel saaier op als de held niet steeds door zulk dom geluk gered hoeft te worden? Een held neemt zijn veiligheidsmaatregelen.

Of is hij dan geen held meer? W.F. Hermans, De donkere kamer van Damocles:

Helden hebben we niet nodig. Wat is een held? Iemand die straffeloos onvoorzichtig is geweest. Onvoorzichtige mensen kunnen wij niet gebruiken.
En wachten met schieten natuurlijk als de tegenstander ontwapend op de grond ligt. "Voordat ik u om zeep help zal ik nog eens uitleggen hoe het allemaal zo gekomen is." Schiet nou, man, hij is zich aan het herstellen!

Geen opmerkingen: