zondag 12 oktober 2008

Test uw geografische kennis

Veel Nederlanders, ook Nederlanders die ik tot mijn vrienden reken, denken dat Amerikanen niet erg in het buitenland geïnteresseerd zijn, en weten dan een paar anekdotes over Amerikanen die dachten dat ze in Nederlands Deens spraken etc. Ik vraag dan vaak of ze op een blinde kaart laten we zeggen vijf Amerikaanse staten zouden kunnen aanwijzen. Nee, dat zouden ze eerlijk gezegd waarschijnlijk niet kunnen, maar staten zijn toch geen lánden. Dan kan ik weer zeggen dat de gemiddelde Amerikaanse staat maar iets kleiner is dan Groot-Brittannië en ruim zes miljoen inwoners heeft en dat de vijf staten die mijn gespreksgenoot aan mag wijzen van elke buitencategorie mogen zijn etc. etc. Dat schiet niet op.

Ik heb nu iets beters. We zijn geïnteresseerd in het buitenland zolang het zaken betreft die ons toevallig interesseren. Bijvoorbeeld. We zijn in Europa geïnteresseerd in Amerika als er een spannende presidentsverkiezing is, maar de meesten van ons doen niet ons best daarbij de demografie van de swing states te doorgronden. Amerikanen zijn geïnteresseerd in Europa voor zover ze er een van hun favoriete sporten beoefenen, al zal het ze om het even zijn waar de landen waar ze dat doen precies liggen. Kijk eens in het rijtje ijshockeystanden rechts van dit interessante stukje over hoe sommige ijskockeyfans over "hockey mum" Palin denken: hoeveel van die clubs kende u? Ik eerlijk gezegd niet één. Mijn favoriet zijn voorlopig de Kloten Flyers.

1 opmerking:

Ben Hoogeboom zei

Al zijn de Kölner Haie Cologne ook niet uit te schakelen!