woensdag 28 december 2011

Vegetarisch (3)

Een vriendin van mijn vriendin, wier naam ik niet mag noemen, heeft omgang met een echte filmster, wiens naam ik al helemaal niet mag noemen, helaas.

(Maar ze kent daardoor mooi wel Dustin Hoffman persoonlijk, zodat ik maar één introductie verwijderd ben van mijn lievelingsacteur. Och, dat loopje in Midnight Cowboy. Dat rennen in The Graduate. Dat nog meer rennen in Marathon Man, waarom niet. ‘Have you tried acting?’ zou Sir Lawrence (of was het Sir John?) hem gevraagd hebben toen hij zich afvroeg hoe hij die rol geloofwaardig kon neerzetten. En dan heb ik het nog niet over Rain Man. Maar genoeg opgeschept, al was het maar om die vriendin van mijn vriendin recht te doen, want die is verder heel gewoon gebleven.)

Die vriendin dus, die net als mijn vriendin trouw vegetariër is, is de uitvinder van de McDonalds groentenburger met kerrysaus. Kijk, iedereen kan bij de McDonalds een groentenburger bestellen en in een gekke opwelling kerrysaus erbij vragen. Maar D... eh, die vriendin van mijn vriendin, díe heeft bedacht dat je de groentenburger terwijl het doosje nog dicht is moet omkeren, dan pas het doosje open moet maken, de onderste helft van het broodje (nu de bovenste natuurlijk) op moet tillen, dán de kerrysaus erover moet doen, boven/onderkant van het broodje er weer op, doosje sluiten, omkeren, openen, en opeten maar.

Maar gaan we dan naar de McDonalds, als vegetariër? Werken we mee aan het kappen van het tropisch regenwoud voor nog meer methaan uitstotende koeienplantages? Laten we ons de dagelijkse vernederingen daar welgevallen? (‘Groentenburgers? Nee, hier niet, misschien bij de hele grote vestigingen.’ of, bij de drivethru van zo’n grote vestiging: ‘Zoals u waarschijnlijk al verwachtte, moeten we die nog maken. Neem parkeerplaats 2 maar.’)

Ja, dat doen we allemaal, want andere mensen eten nu eenmaal vlees en we vinden het verder een prachtig concept, McDonalds, vriendelijkheid en snel lekker warm eten.

Mijn vriendin gaat zelfs nog verder in haar tolerantie. Als er gasten komen, komt er vlees op tafel, speciaal voor die gasten, want als wij bij andere mensen gaan eten, maken zij ook speciaal iets zonder vlees voor ons. Het is duidelijk dat alle zendingsdrang haar vreemd is.

Wat een schril contrast met de ‘meest sexy vegetariër’, de voetballer Evgeniy Levchenko. In de presentatie van Wakker Dier zegt hij nog dat hij alleen maar naar de McDonalds gaat voor de gratis WiFi. Op Nu.nl geeft hij een andere reden op: ‘Ik gebruik McDonald's alleen voor het gratis toilet. Mijn shit kunnen ze krijgen.’

Hij lijkt me niet alleen aanzienlijk minder tolerant dan mijn vriendin (en ook minder tolerant dan haar vriendin, die de groentenburger met kerrysaus uitvond), maar ook nog eens uiterst onbeschaafd. Geen wonder, denk ik dan, dat de aantrekkelijke maar gevoelige Victoria Koblenko het met hem uit heeft gemaakt. Vrouw naar mijn hart. Maar ik ben al voorzien!

Geen opmerkingen: