vrijdag 6 juni 2008

Geen kwaad woord over juf D.

Er zijn kunstkenners die geen vervalste kunstwerken kunnen aanraken. Die deinzen meteen terug. Ik had die reactie eens toen mijn stagebegeleider me een fraai werkstuk wilde laten zien. Klein lettertype op het voorblad, dan weet je dat het binnenin nog kleiner is. En dan een pak papier van zeker tachtig bladzijden. Dan weet je al dat die niet zelf geschreven zijn.

Ik ben bang dat ik daar uitzonderlijk in ben - niet in het herkennen van plagiaat, maar in de reactie erop. Dat leraren bij alle werkdruk niet ook nog eens plagiaatpolitie willen zijn, is begrijpelijk. Zo makkelijk als je ziet dat een alinea, een zin, een woord niet door een leerling bedacht is, zo moeilijk is het dat te bewijzen. En dan vind je eens iets met Google... "Dat ene zinnetje," zegt zo'n moeder dan, "daar ga je (je) toch geen onvoldoende voor geven?" Ik geef het u te doen.

Maar dit zou allemaal makkelijk te voorkomen zijn door de werkstukken te vervangen door pittige stelopdrachten. Alleen, dat gebeurt niet, en ik denk dat een van de redenen is dat veel leraren die bij elkaar gejatte werkstukken écht mooi vinden. Ze willen geen onderzoeksverslag van tien bladzijden in groot corps lezen, ze willen een gelikt boekwerkje doorbladeren. Vooral van de wat mindere leerlingen, want daar willen we ook zo graag eens iets goeds van zien.

Daar was ik in ieder geval van overtuigd toen ik als goede vader mijn dochter van negen met haar werkstuk hielp. Over vlinders, en ze had zich goed ingelezen. Ik wilde haar zelf alles in haar eigen woorden laten schrijven, en dat kan ze heel goed, maar ik zat me inwendig al voor te bereiden op de discussies die ik met haar juf zou moeten aangaan als ze slechts een v of een g (en geen zg) zou krijgen, omdat het te kort zou zijn. Omdat er eigenaardige woorden in zouden staan. Omdat het, kortom, helemaal het werk van een meisje van negen zou zijn.

Eergisteren ingeleverd. Gisteravond vroeg ik mijn dochter voorzichtig of ze al iets gehoord had. "O ja. Zeer goed." "Je bedoelt zg? Het beste? Is dat echt het cijfer... Eh, je letter, zeg maar?" "Ja hoor, kijk maar wat juf schrijft". Juf schrijft:

zg
Lieve Z...
Wat een prachtig werkstuk. Mooie plaatjes en je vertelt goede en interessante dingen.
D.....
Kom snel een afspraak maken
Die afspraak is voor haar spreekbeurt. Ik leef volop mee. Over werkstukken heb je nog controle.

Geen opmerkingen: