zaterdag 17 juni 2006

As good as it gets

Net gezien op de Belg: As good as it gets. Zoals wel vaker bij Jack Nicholson-films was me al snel duidelijk dat Jack Nicholson de enige reden was om hem uit te kijken. De film als geheel vond ik slecht, en dat komt door de vreselijk clichématige andere rollen: Carol, buurman, vriend van buurman, moeder van Carol, helemaal alle bijrollen. Vooral voor love interest Carol (Helen Hunt) kon ik geen enkele sympathie opbrengen. Wat een trut. Behalve aan de smalende nadrukken die zowel Nederlanders als Amerikanen soms leggen als ze ironisch willen overkomen ("hij zei dat hij het metéén ging doen...") ergerde ik me aan haar ontroering bij de goedkope complimenten die Nicholson haar maakte. Tot mijn vreugde zag ik op de IMDB tussen alle juichende recenties een relativering:

In real life, when a woman over 20 years of age hears a man say, "You make me want to be a better person," her immediate response is "Good. Go away, become one, and then we'll talk." That this movie misses this point really is it in a nutshell.
De dvd-recorder staat intussen lekker Family plot op te nemen. Ik hoop voor u dat de uwe dat ook doet, anders moet u een heel goede videotheek in de buurt hebben. Let niet op de bescheiden rating, ik denk dat mensen iets anders verwachten van een Hitchcock-film. Ik heb hem drie keer gezien en moest nu moeite doen niet te blijven kijken. Zeer aanbevolen.

Geen opmerkingen: