zaterdag 8 november 2008

Vreemde vogels

- Die menselijkheidsschaal...
- Dat was toch nog een ontdekking die ik deed in een stukje dat ik dacht op routine te gaan schrijven. Jaah, ben ik wel een beetje trots op!
- ... doet om te beginnen erg denken aan de aaibaarheidsfactor.
- ...
- Of niet?
- Ja. Daar doet hij aan denken. Maar geloof me, ik ben een geweldig fan van Rudy Kousbroek, maar ik had daar niet aan gedacht. Het ging mij ook alleen maar om het doden, niet om het aaien. Bijna niemand wil mensen doden. Noem me naïef of goedgelovig of onbelezen, ik denk dat doden niet vanzelf gaat. Alleen in bepaalde omstandigheden, de mensen die de Einsatzgruppen mochten helpen en zo... Maar nee, dat is uitzonderlijk. Alle gebral van sommigen ten spijt. Als je zou zeggen "Hier heb je een wapen, dood iemand die je niet mag, je kunt ermee weg komen" zouden ze het niet doen. Ik voor mij strek die onwil om te doden uit tot bepaalde dieren, en ik denk dat ook mensen die geen vegetariër zijn dat doen, maar dat ze de drempel wat hoger leggen.
- Bij gorilla's bijvoorbeeld. En die zijn niet echt aaibaar, al hebben ze dan een vacht.
- Ik zou het niet durven zelfs. Terwijl ik wel een vogelspin heb geaaid. Maar dat durfde ik ook niet. Ik wilde me alleen niet laten kennen voor mijn dochtertje.
- Goed, met aaibaarheid heeft het niets te maken.
- Niets. Maar die vogelspin is een interessant geval. Die wil je ook liever niet doden, al is het niet echt een "hoger dier". Want door de grootte kun je je voorstellen dat "er iets in zit", terwijl je bij mieren onder die pectinelaag hoogstens nog wat zenuwcircuits en een energiebron vermoedt waardoor ze een reeks geprogrammeerde taken kunnen uitvoeren. Bij spinnen is er meer. Er is weinig ruimte aan hersenen verloren, they seem to be relatively slow thinkers heet het in het Wikipedia-stuk dat ik snel op het woord "brain" scande, en wat een geweldige mogelijkheden biedt dat internet! Maar er zit wel degelijk een zekere tragiek aan vogelspinnen...
- Jaja, jaja, liefhebbers mogen dat hier nog eens nalezen.
- ... dus waar plaats je ze op de menselijkheidsschaal? Verdomd, ik zou het niet weten.
- Is het trouwens een lineaire schaal, zoals de graden Celsius, of is hij meer eh... logaritmisch, zoals de pH en de schaal van Richter en zo? Dat je van 1 naar 2 gaand tien keer zo menselijk wordt, en van 2 naar 3 weer tien keer...
- Daar had ik niet over nagedacht. Lineair, doe toch maar. Logaritmisch zou ook al snel uit de hand lopen.
- En hij begint op 1, of op 0? Want iets levends kan nog heel wat minder dan een mier zijn.
- Eh...
- Ik begrijp het. Die schaal het was maar een idee, je wilde de verschillen adstrueren.
- Ja. Maar als we het toch serieus proberen, zouden we het zo kunnen doen. 0 is dood, of levenloos (is verschillend, leerden we in de brugklas bij biologie, Maar dat interesseert me nu niet). 100, of in ieder geval: het hoogste getal, want de schaalverdeling maakt me niet uit is de mens. Heel dicht bij nul staan de microorganismen. Daarboven koralen, dan planten, dan laten we zeggen kokerwormen, dan eh... En mieren promoveer ik dan van 1 naar 20 op de menselijkheidsschaal...
- Jij hebt echt helemaal geen verstand van biologie hè?
- Het gaat erom waarmee je je kunt identificeren. Dat is subjectief en onwetenschappelijk.
- Nog meer vreemde vogels op de schaal, behalve de vogelspinnen ?
- De grootste dieren in hun categorie staan steeds een paar plaatsen hoger dan de rest. En de aaibaarste ook. De zeldzaamste natuurlijk. En vooral ook: de mooiste! Vissen vind ik minder zielig dan kippen, maar met het doden van een blauwvintonijn heb ik erg veel moeite.
- Zou je een lelijk mens opofferen voor een mooie mensaap?
- Als die aap in Artis woont en ik zie hem wekelijks, en de idiote en volstrekt onmogelijke mogelijkheid zou zich voordoen dat als iemand in Afrika of Azië nu en kogel door zijn kleren kreeg en dood was, die aap van kanker genezen zou zijn bijvoorbeeld?
- Bijvoorbeeld.
- Jij eerst.

8 opmerkingen:

Ben Hoogeboom zei

Je hebt geen verstand van biologie, maar wat een méésterlijk stuk!

Ben Hoogeboom zei

Er is nog iets, Wouter. Het is wel goed dat we gestopt zijn met ons gezamenlijk blog. Maar je gaat tenminste wel door met je éigen blog!
Dat is een feestelijk iets.
Ik ga ook door met mijn eigen blog. Twee blogs dus, opgeteld. Of drie, als je je zakelijke blog erbij optelt, waar (volgens mij) vier van je beste stukken op staan. Ik zeg niet welke.

Wouter van den Berg zei

Dat ik opeens dagelijks schrijf heeft met verschillende dingen te maken. Het is iets rustiger op het werk, en voor Karel van het Reve is er nu helemaal NIETS. Niets dan wachten. Ik heb dus wat meer tijd. Dat is één.

Twee is: ik krijg van alle kanten incentives - van jou uiteraard (doordat je veel schrijft en met je reacties weer nieuwe inspiratie geeft), maar ook doordat ik door deze medewerkster en breiblogster op de National Blog Posting Month werd gewezen. Ik heb tot nu toe alleen 1 november overgeslagen. Daar ga ik, met je goedvinden, misschien met terugwerkende kracht dat stukje over de in echt leder gebonden set van het VW van KvhR dat ik op Ben & Wouter postte posten.

Speaking of which... Vind je het goed als ik stukjes van mijzelf van Ben & Wouter herplaats als ik eens omhoog zit? Ik vind het zonde als goede stukjes verloren gaan, zo makkelijk schrijf ik ze ook weer niet. En iets minder goede stukjes kan ik nog altijd een beetje herschrijven, plaatje erbij zoeken en ergens tussen zetten. Dan hebben ze nog de functie lelijke gaten in BTBETW te vullen. Over je goedvinden:

Darcy: "Do you need my permission?"
Bingley: "No, but I would like to have it all the same."

Ben Hoogeboom zei

Geachte heer Van den Berg,
Helaas staat in de Copyrightwet van 1932 (art. 187 sub c) dat het niet mag.
Wij houden ons keurig aan deze wet en verwachten dat ook van u.
U nog vele goede stukjes toewensend,

Engelbertus J.M. Hoogeboom.

Ben Hoogeboom zei

Dag Wouter,
Natuurlijk is het goed. Al wil je je stukjes uitprinten en in miljoenenvoud vanuit een vliegtuig over het land verspreiden.
Het is jammer dat dat National Blog Posting Month in het Engels is. Ik zal nog eens kijken of er ook een Nederlandse of Vlaamse variant is.

Wouter van den Berg zei

Dank! Ja, jammer he van die NaBloPoMo. Je kan je daar wel op de blogroll laten zetten, maar meer lezers krijg je er niet door.

Ben Hoogeboom zei

Ik heb nog even zitten zoeken, maar er bestaat niet zoiets in het Nederlands of Vlaams. Ik heb er nog aan gedacht zelf zoiets op te zetten. Dat is eenvoudig genoeg, maar je zit daarna met de administratie, en daar zie ik enorm tegenop. Dus ik zet zelf niets op.

? zei

hallo dit is mijn eerste bezoek. Je lijkt me een filosoof, hè? Ik zou graag nog eens terugkomen hier. Beste wensen